Przeskocz menu

Aktualności

Warto wiedzieć

Fabryka wynalazków sp. z o.o.

Każdy marketer chciałby pracować w branży rozwojowej. Warto jednak pamiętać, że niemal każde nowe rozwiązanie techniczne było kiedyś uznawane za perspektywiczne - tak było z liniami kolejowymi, później wypartymi w dużym stopniu przez samochody, czy kinem, które musiało oddać spory kawałek rynku telewizji. Zła wiadomość jest taka, że innowacje pojawiają się coraz częściej, coraz krótsze są więc cykle życia produktów. Dobra to ta, że powstaje nowy segment rynku związany z tworzeniem innowacji przez stosunkowo niewielkie firmy.

Jean-Remy von Matt, szef słynącej z kreatywności niemieckiej agencji reklamowej Jung von Matt, nowe kampanie obmyśla w małej, pustej, wymalowanej na biało komórce. Problem w tym, że sporo niewielkich firm mających potencjał intelektualny nie jest w stanie wygospodarować miejsca z odpowiednim zapleczem, które zapewniałoby spokój podczas kilkugodzinnych, grupowych sesji. Potencjalne zyski wyczuli już Amerykanie.

Firma meblarska Steelcase, która stworzyła pobudzające kreatywność miejsce spotkań dla projektantów mebli, zdecydowała się wynajmować je także innym firmom i freelancerom. Trzygodzinna sesja to koszt 140 dolarów od osoby. Workspring, bo taką nazwę nosi projekt, to pięć pomieszczeń różnej wielkości, które mogą pomieścić od 3 do 24 osób, a wyposażone są w ergonomiczne meble, tablice do notowania pomysłów, dobre oświetlenie. W przestrzeni wspólnej znajdują się: barek z kawą, niewielka biblioteka oraz podręczne drukarki.

Układ pomieszczeń Workspring umożliwia też stałą komunikację między uczestnikami różnych grup. To ważne, bo - jak stwierdził Tony Proctor - „twórczość jest związana z umiejętnością spojrzenia na zagadnienie z nowego, innego od dotychczasowego punktu widzenia”.

O to najłatwiej w grupie złożonej ze specjalistów z różnych dziedzin - najbardziej spektakularnym tego przykładem jest projekt Nathana Myhrvolda. Ten wieloletni dyrektor Microsoftu ds. rozwoju nowych technologii odszedł z Redmond w 1999 roku, aby założyć własną firmę: Intellectual Ventures. W przeciwieństwie do funduszy venture capital jej celem nie jest finansowanie innowacji, a ich tworzenie.

Wynalazki powstają podczas opisywanych przez Malcolma Gladwella w „New Yorkerze” tzw. innovation sessions. To burze mózgów bez wyraźnie określonego celu, w których biorą udział zatrudniani przez firmę wybitni specjaliści z najlepszych amerykańskich uniwersytetów: chemicy, neurochirurdzy czy elektronicy.

Oczekiwania Myhrvolda były skromne: liczył na 6 nowych rozwiązań w czasie dwudniowego spotkania. W rzeczywistości po każdej sesji obecny tam prawnik protokołuje od 50 do 100 innowacji - od usprawnień silników odrzutowych aż po nową technikę produkcji microchipów. Zebranie wybitnych umysłów reprezentujących różnorodne dziedziny pozwala firmie zgłaszać 500 patentów rocznie. Co ciekawe, sesje dotyczą też zagadnień istotnych społecznie, jak walka z HIV czy malarią, a uczestniczy w nich m.in. Bill Gates, jeden z fundatorów Intellectual Ventures.

Obok tak zyskownych przedsięwzięć, wspólna praca pobudza kreatywność także w mniejszej skali. Pracujący na własny rachunek graficy, dziennikarze czy webdesignerzy chętnie wynajmują wspólnie biura. Co-working jest jednym z najważniejszych trendów na rynku pracy, a za oceanem pojawiają się nawet wyspecjalizowane powierzchnie, np. dla kobiet pracujących w ten sposób.

Przedsięwzięcia takie jak Intellectual Ventures czy Workspring firmy Steelcase to przykład ciekawej tendencji, zgodnie z którą źródłem patentów nie są już tylko uczelnie czy międzynarodowi giganci. Być może niebawem firmy tego typu staną się osobną gałęzią gospodarki, a opracowanie innowacji i późniejsza sprzedaż licencji będą przynosiły większe dochody niż sprzedaż produktu.

J.Mďż˝źller, Fabryka wynalazków sp. z o.o., "MpK-A", nr 267, 17-11-2008, http://www.marketing-news.pl/article.php?art=1566

http://www.marketing-news.pl/a(...)art=1566

ContentLink.pl

powrót

Nasze realizacje

Co ostatnio zrobiliśmy

W związku z 15 leciem działalności firmy oraz poszerzeniem świadczonych usług o Wideo na żądanie oraz Telewizję cyfrową, przygoto-waliśmy projekt "ekstremalnej metamorfozy" dla operatora telekomunikacyjnego firmy BAIT. ...

BAIT - Internet provider

BAIT - Internet provider