Przeskocz menu

Aktualności

Warto wiedzieć

Małe firmy nowych technologii szukają szans na giełdzie

Na giełdzie zadebiutował internetowy portal finansowy Bankier.pl, do sprzedaży akcji szykują się kolejne firmy technologiczne eCard oraz One-2-One

Czy dla małych spółek z branży nowych technologii giełda to dziś dobra szansa na rozwój?

Bankier.pl sprzedał inwestorom akcje za ponad 25 mln zł. Firma, której główni akcjonariusze to fundusze venture capital bmp i MCI Management, prowadzi portal finansowy, czerpiąc dochody z reklam i z prowizji od zawieranych za pośrednictwem portalu transakcji. Tegoroczne przychody wrocławskiej spółki mają według prognoz jej zarządu sięgnąć 9 mln zł (to o blisko 45 proc. więcej niż rok wcześniej) a zysk netto 710 tys. zł.

Akcje oferowane przez Bankiera objęło ponad 1,3 tys inwestorów. Dzięki wprowadzeniu spółki na giełdę jej akcjonariusze osiągnęli podwójny cel - sprzedali z zyskiem część posiadanych akcji oraz pozyskali dla Bankiera kilkanaście milionów złotych na rozwój (firma zapowiada przejmowanie innych spółek internetowych, budowę nowych serwisów i inwestycje techniczne).

Śladem Bankiera idą kolejne nieduże spółki kojarzone z nowymi technologiami. Prospekt emisyjny złożył w maju eCard - znany jako główna firma w Polsce autoryzująca internetowe transakcje opłacane kartami płatniczymi (jej klientami są sklepy i serwisy internetowe; przychody eCardu w 2005 r. to niespełna 6 mln zł). Zgodnie z zapowiedziami akcjonariuszy eCardu (m.in. funduszu Capital Partners), wkrótce po zatwierdzeniu prospektu przez KPWiG spółka zaoferuje akcje i wejdzie na giełdę. Prezes eCardu Konrad Korobowicz mówił niedawno agencji ISB, że zamierza przeznaczyć pozyskany od inwestorów kapitał na inwestycje w nowe dziedziny biznesu - m.in. na zakup sieci bankomatów i infrastruktury do produkcji kart płatniczych.

Do publicznej sprzedaży akcji na przełomie czerwca i lipca przygotowuje się także inna firma z portfela MCI Management - poznańska One-2-One (prospekt emisyjny złożyła w maju). Firma działa w branży tzw. komunikacji mobilnej - świadczy usługi (np. marketingowe) wykorzystujące telefony komórkowe i inne elektroniczne urządzenia przenośne. One-2-One prognozuje na ten rok wzrost przychodów do 17,6 mln zł (z ponad 9 mln zł w roku ubiegłym) i około 1,5 mln zł zysku netto. Firma deklaruje, że chce pozyskać z rynku około 10 mln zł. Zapowiada, że wykorzysta kapitał do przejęcia innych firm ze swojej branży oraz inwestycje w nowe projekty (m.in. w usługi mobilnego podpisu elektronicznego).

- Będziemy wprowadzać na giełdę kolejne nasze spółki, jedną-dwie rocznie - mówi prezes MCI Management Tomasz Czechowicz. - Firmy notowane na giełdzie działają lepiej, mają wyższą efektywność, a liczni inwestorzy "pomagają" w pilnowaniu biznesu. Lepiej się gra przy dużej liczbie kibiców niż przy pustym stadionie - dodaje.

Ale zdaniem Michała Marczaka, analityka DI BRE Banku, nowym małym firmom technologicznym może nie być tak łatwo znaleźć swoje miejsce na giełdzie. - Firmy tego rodzaju to raczej spółki na czas hossy. A teraz czeka nas pewnie z pół roku chłodniejszej koniunktury. Gdy na giełdzie jest gorsza atmosfera, takie firmy cierpią najbardziej, bo trudno je miarodajnie wycenić - uważa analityk. Dlaczego? - Nie mają majątku produkcyjnego i zapowiadają duże zyski dopiero w przyszłości. A łatwo może się pojawić konkurent, który zrobi coś lepszego. Wtedy takie spółki pozostaną średniakami działającymi na rozdrobnionym rynku.

Czechowicz liczy jednak, że do kupowania akcji spółek internetowo-technologicznych zachęcą inwestorów choćby doświadczenia serwisu turystycznego Travelplanet.pl wprowadzonego przez fundusz na giełdę niemal równo rok temu. Akcje, sprzedawane wówczas po 18 zł, teraz kosztują na giełdzie blisko 33 zł. - Przez rok zyskały na wartości niemal 100 proc. - podkreśla Czechowicz.

http://gospodarka.gazeta.pl/go(...)954.html

ContentLink.pl

powrót

Nasze realizacje

Co ostatnio zrobiliśmy

W związku z 15 leciem działalności firmy oraz poszerzeniem świadczonych usług o Wideo na żądanie oraz Telewizję cyfrową, przygoto-waliśmy projekt "ekstremalnej metamorfozy" dla operatora telekomunikacyjnego firmy BAIT. ...

BAIT - Internet provider

BAIT - Internet provider